U bevindt zich hier : Home Veelgestelde vragen Andere vragen

Wat moet ik doen indien er een officieel document ingevuld moet worden?

Gelieve alle documenten die moeten worden ingevuld door de arts mee te nemen naar de consultatie. Informeer bij jouw werkgever of je een formulier van arbeidsongeschiktheid moet laten invullen (meestal bij werkloosheid en langdurige ziekten). Sommige documenten kunnen ook worden binnengebracht bij het onthaal (vraag dit even telefonisch na). De secretaresse bezorgt het document aan de betrokken huisarts en 24 uur later kan dit opgehaald worden in de praktijk.

Wat moet ik doen als ik verslagen uit mijn medisch dossier nodig heb?

Indien je verslagen of laboresultaten nodig hebt om in te dienen bij de arbeidsgeneesheer, rechtbank of andere officiële redenen moet je dit minstens 3 werkdagen op voorhand aanvragen. Zo heeft de arts genoeg tijd om deze verslagen op te zoeken en klaar te leggen voor jou. Bij opvraag van de documenten zal de secretaresse aan jou laten weten wanneer je deze kan ophalen.

Waarom vraagt de secretaresse naar de reden van mijn consultatie?

Wanneer de secretaresse vraagt naar de reden van de consultatie gebeurt dit in naam van de arts. Dit om zo goed mogelijk een inschatting te kunnen maken van de aard en spoedeisendheid van uw eventuele klachten. Daarnaast kan de arts zich zo ook beter voorbereiden op de afspraak en kan er het nodige materiaal worden klaargelegd. De secretaresse is (net als de huisarts) gebonden aan beroepsgeheim en gaat vertrouwelijk om met deze informatie. 

Wat is een GMD?

Een Globaal Medisch Dossier (GMD) bundelt al jouw medische gegevens, zowel die van de huisarts, specialist, het ziekenhuis als van andere zorgverleners. Met een GMD ben je zeker dat jouw medische gegevens goed beheerd worden. Uw medische informatie wordt in uw persoonlijk dossier bij uw huisarts verzameld. Een GMD wordt elk kalenderjaar bij de eerste consultatie verlengd.

Wat zijn de voordelen van een GMD?
  • Je betaalt 30% minder remgeld voor een raadpleging. Bij 75-plussers of chronisch zieken geldt dit ook voor een huisbezoek. 
  • Je krijgt het surplus van een avondraadpleging (18 tot 21 uur) terugbetaald. 
  • Jouw huisarts heeft het recht om documenten bij andere zorgverleners op te vragen. 
  • Door het samenbrengen van alle gegevens krijgt uw huisarts een completer overzicht. Hij heeft een beter inzicht in uw ziektegeschiedenis en kan u beter opvolgen.

Hoe raadpleeg ik mijn vaccinatiegegevens?

Indien je 'geïnformeerde toestemming' hebt geregistreerd, kan je jouw vaccinatiegegevens zelf raadplegen.
Deze gegevens kan je raadplegen via het programma 'Patient Health Viewer' dat werd gemaakt door de ziekenfondsen.
Patient Health Viewer kan je downloaden op de website van jouw ziekenfonds:

 

 

Antwoord niet gevonden? Je kan ons elke werkdag bereiken van 8u tot 12u en van 13u tot 19u (vrijdag tot 18u) op het nummer 089 86 35 01. Je kan ons ook een vraag sturen via het vragenformulier of e-mail info@ygeia.be

 

 

 

 

De Corona epidemie breidt uit!

We moeten onze werkwijze dan ook dagelijks bijsturen.   Vanaf maandag 23 maart is de online agenda niet meer actief. Jullie BELLEN steeds om een afspraak te maken.Het doel is om de luchtweginfecties gescheiden te houden van de andere …

Lees verder

De Corona epidemie is een feit!

Heb je last van je LUCHTWEGEN (hoesten, keelpijn, verkouden) met of zonder koorts? Dan vragen we je TELEFONISCH contact op te nemen met de praktijk. Het team zal dan overleggen hoe je verder geholpen wordt: De arts belt je terug onder de vorm …

Lees verder